Front PageΔιασκέδαση - ΠληροφορίεςΠολιτιστικάΦάρσαλα

Γιάννης Καλπούζος: “Ραγιάς σε κανέναν και τίποτα”

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Βασιλί Φαρσάλων, το Βιβλιοπωλείο «Πρότυπο» και οι εκδόσεις Ψυχογιός σας προσκαλούν στην παρουσίαση του νέου μυθιστορήματος του γνωστού συγγραφέα Γιάννη Καλπούζου «ραγιάς-Μέρες και Νύχτες 1821» στην πλατεία του Βασιλί, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 17 Αυγούστου και ώρα 20:00.

Ο συγγραφέας θα παρουσιάσει στο κοινό το βιβλίο του, θα συνομιλήσει μαζί τους και θα υπογράψει αντίτυπα, τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.

Ο «Πρώτος Τύπος» συνομίλησε με τον συγγραφέα του βιβλίου κ. Καλπούζο ο οποίος μέσα από μια απόλυτα κατατοπιστική συνέντευξη μας παρουσίασε τους πυλώνες των μυθιστορημάτων του, την μυθοπλασία, την θεματολογία ενώ μας αποκάλυψε και το κεντρικό μήνυμα του βιβλίου, θέτοντας παράλληλα και πέντε ερωτήματα στους αναγνώστες.

Αναλυτικά η συνέντευξη του κ. Γιάννη Καλπούζου:

Π.Τ.:Θα έλεγα ότι τα μυθιστορήματά σας στηρίζονται σε τρεις πυλώνες, το υπόστρωμα, τη μυθοπλασία και τη θεματολογία. Τι θα διαβάσουμε για το πρώτο στο «ραγιάς-Μέρες και νύχτες 1821»;

Γ.Κ. Το μυθιστόρημα διαδραματίζεται από το 1816 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1829, όταν έγινε στην Πέτρα της Βοιωτίας η τελευταία μάχη της επανάστασης. Περιγράφονται τα προεπαναστατικά χρόνια, η σκλαβιά, ο εξευτελισμός των ραγιάδων κι εν γένει ο τρόπος ζωής τους, η κοινωνική διαστρωμάτωση, οι κολίγοι και οι κοτζαμπάσηδες, όπως και το κλίμα και η φημολογία που επικρατούσε μέχρι το 1821. Ακολουθούν πιο εκτενέστερα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια της επανάστασης έως το 1829. Με δυο λόγια ο αναγνώστης θα σχηματίσει ολοκληρωμένη εικόνα για τα γεγονότα αυτών των χρόνων αλλά και για την καθημερινή ζωή χωρίς  η ανάπλαση όλων να αποβαίνει σε βάρος της μυθοπλασίας.

Π.Τ. Για τη μυθοπλασία τι θα μπορούσατε να μας πείτε;

Γ.Κ. Εξελίσσεται στην Πάτρα, κυρίως στην Τριπολιτσά, στο Ναύπλιο και στο Μεσολόγγι, και πολλά άλλα μέρη. Παρακολουθούμε τη ζωή του κεντρικού ήρωα, του Αγγελή, ως συμβολικό εκπρόσωπο όλων των απλών αγωνιστών, ο ρόλος των οποίων έμεινε στην αφάνεια παρότι εκείνοι σήκωσαν το μεγαλύτερο βάρος του αγώνα. Ο Αγγελής πλαισιώνεται από αρκετούς πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές, όλοι κτισμένοι με υλικά της εποχής ως προς τα ήθη, τις νοοτροπίες, τις συμπεριφορές,  τις γνώσεις και το τρόπο αντίληψης του κόσμου. Στους ήρωες συμπεριλαμβάνεται και ένα τουρκόπουλο, καθώς το μυθιστόρημα παρακολουθεί πολλά γεγονότα από την πλευρά του «άλλου», δηλαδή των Τούρκων, καθώς και διαβολικοί ξένοι, ντόπιοι τυχοδιώκτες, ένας καβαλάρης που σώζει αιχμάλωτες Τουρκοπούλες και άλλοι. Ο έρωτας σφιχταγκαλιάζεται με τη φωτιά της επανάστασης. Αποτελεί ο ίδιος επανάσταση και ακολουθεί τα σκαμπανεβάσματά της. Μαζί συμπορεύονται η περιπέτεια, οι αναπάντεχες ανατροπές, οι συγκινητικές ή οι ιλαρές στιγμές και το μυστήριο. Οι ήρωες διακατέχονται πότε από ανθρωπιά και αλληλεγγύη και πότε από εκδικητικό πνεύμα, όπως στην αρχή του βιβλίου όταν ο Αγγελής βρίσκεται φυλακισμένος στο κοτέτσι ενός Τούρκου, ο οποίος προσπαθεί με βασανισμούς να τον αναγκάσει ν’ αλλαξοπιστήσει. Και γιγαντώνεται το μίσος όταν αντικρίζουν νεκρούς ή παλουκωμένους συγγενείς και φίλους. Οι ήρωες βασανίζονται και απ’ το δίλημμα εάν θα προτιμήσουν τη γλυκάδα της ζωής ή αν θα χιμήξουν στη μάχη, να σφάξουν ή να σφαχτούν. Αγαπούν και μισούν. Συντάσσονται με τους παραδοσιακούς κανόνες ή πασχίζουν να αποτινάξουν ορισμένους. Προβληματίζονται για ό,τι χωρίζει τους ανθρώπους, είτε είναι φυλή είτε θρησκεία. Υψώνονται, συντρίβονται και επανακάμπτουν. Είναι ανδρείοι ή κιοτήδες, άνθρωποι με αδυναμίες, με κουσούρια και με πάθη. Δεν κρύβουν τις γλίστρες και τα κουσούρια τους, ούτε στολίζουν κανέναν με περίσσιες παινεψιές κι αντρειοσύνες. Ούτε σπέρνουν συκοφαντίες, αν και στέκονται κριτικοί απέναντι σε πολλά και σε πολλούς.

Π.Τ. Να πάμε και στον τρίτο πυλώνα, τη θεματολογία. Κατά πόσο τα θέματα που απασχολούσαν τους ανθρώπους εκείνης της εποχής αφορούν το σήμερα;

Γ.Κ. Θα σας αναφέρω μόνο ένα παράδειγμα από τα πολλά ζητήματα που πραγματεύεται το μυθιστόρημα. Την τραγική περίπτωση των γυναικών που αιχμαλώτισε το ασκέρι του Ιμπραήμ. Η συντριπτική πλειονότητα αυτών των γυναικών ακολούθησε στην Αίγυπτο το 1828 εκείνους που τις είχαν σκλάβες, παρότι μπορούσαν να παραμείνουν στον τόπο τους. Το δήλωσαν στην επιτροπή ξένων και Ελλήνων η οποία είχε συσταθεί για τον σκοπό αυτό. Γιατί άραγε; Ήτανε βιασμένες, και κάποιες έγκυες ή με γεννημένα παιδιά. Ήξεραν πως οι άντρες τους θα τις έδιωχναν κι ότι οι συγγενείς και όλοι στα χωριά τους θα τις περιφρονούσαν ως ατιμασμένες. Έτσι επέλεξαν να ακολουθήσουν του δημίους τους ως το ολιγότερο κακό. Αυτά ήταν τα ήθη της εποχής. Μήπως και πάμπολλοι σημερινοί δε θεωρούν στίγμα τον βιασμό για τη γυναίκα που τον υφίσταται; Πάνω σε αυτό το ζήτημα οι ήρωες του μυθιστορήματος αναμετριούνται με τις από αιώνες μπηγμένες στον νου τους αντιλήψεις.

Π.Τ. Και το κεντρικό μήνυμα του βιβλίου;

Γ.Κ. Αυτό που κάποια στιγμή λέει ο Αγγελής: Ραγιάς σε κανέναν και σε τίποτα.

Π.Τ. Μπορείτε να θέσετε πέντε ερωτήματα στους αναγνώστες, για τα οποία θα βρουν τις απαντήσεις στο βιβλίο σας;

Γ.Κ. Ποιο ήταν το κίνητρο για να συμμετάσχουν οι απλοί αγωνιστές στον ξεσηκωμό του 1821;

Ευσταθεί η άποψη ότι το Ναβαρίνο χάρισε τη λευτεριά στην Ελλάδα;

Πόσα κακουργήματα που συνέβηκαν στα χρόνια του εμφυλίου πολέμου στον Μοριά αποσιωπήσαμε; Και πόσες άλλες αλήθειες;

Ήταν Τούρκοι οι μουσουλμάνοι του Ελλαδικού χώρου; Εκχριστιάνισαν οι Έλληνες το 1821 μουσουλμάνους;

Ωραιοποιήσαμε και εξιδανικεύσαμε τους ήρωες του 1821;

Back to top button